SNAP 2

Hanne Lydia O. Figenschou
Sigfrid Hernes
Vebjørg Hagene Thoe

Utstillingen er sammensatt av fire forskjellige individuelle uttrykk av fire kunstnere, alle med sterk tilknytning til Nord-Norge. Kunstnerne møttes under et kunstneropphold i Lofoten, og bestemte seg for å samarbeide om en utstilling. Dette førte til utstillingen SNAP, som ble stilt ut i Meieriet kultursenter på Leknes, og som nå er videreutviklet til SNAP 2, for Alta Kunstforening.

OM UTSTILLINGEN

Kunstnerne setter fokus på naturen som omgir oss, men også hvordan menneskelige handlinger tøyer grenser, intervenerer og kontrollerer naturen og oss som er en del av den. Tittelen SNAP, står i kontrast til de tidkrevende, kunstneriske uttrykkene. Ordet snap er mest kjent som en digital beskjed som man deler med hverandre og som raskt forsvinner. Som et knips! Det beskriver en mental endring som man etterpå har glemt hva var.

OM KUNSTNERNE

Grethe Irene Einarsen (Narvik), sine arbeider er bearbeidede observasjoner av hendelser og sinnsstemninger under reiser i Lofoten. Gjenfortalt med ulike medier som foto, nål og tråd, tapetprøver og håndlaget papir. Arbeidene inneholder scener fra en reise, eksistensielle refleksjoner og fortellinger om menneskers møte med det guddommelige i naturen. Lofotens taggete fjell og den evige horisonten er stadig tilbakevendende. Prosjektet er en hyllest til naturen og menneskene som vandrer varsomt i den.

Hanne Lydia O. Figenschou (Oslo, Tromsø), viser arbeider fra verket Abort Kohort. Verket setter søkelys på kvinners rett, eller manglende rett, til å bestemme over egen kropp og eget liv. Objektene i tegningene refererer til gjenstander kvinner har måttet ty til for å forsøke å fremkalle aborter når andre muligheter har vært forbudt. Kleshengeren er nå et kjent symbol i kampen for fri abort verden over og er en påminnelse om de skjøre rettighetene kjempet fram i enkelte land, at det er strengt forbudt i andre, og hvordan disse rettighetene stadig forskyves av konservative krefter. Videoprosa-verket Om å vende tilbake/ On Returning, ca. 6:28 min, er basert på egen tekst, har nordnorsk voiceover med teksting på engelsk. Verket vises for første gang ved utstillingen SNAP 2 i Alta Kunstforening.

Sigfrid Hernes (Alta), viser arbeider fra serien Eg er natur og fra serien Frå jordas indre til oss. Kunstneren uttaler: «Natur er oss mennesker i anna form. Eg ynskjer å naturgjere meg, det eg gjer og lager. Ein slik tankegang påverkar korleis eg arbeider med kunst. Det er glidande overgang mellom kultur og natur. Ei gråsone eg ynskjer å koma nærmare. Arbeida er meint som refleksjonar omkring å være og virke i kretsløpet. Det er ca. 40 metaller i ein mobil. Metalla kjem frå mineralar som vi utvinner frå stein. Vi bur på ein steinplanet som endrar seg på grunn av korleis vi lever. Frå 1950-tallet er jorda, ifølge geologer, blitt prega av spor etter oss mennesker som ikkje kan reverseras. Spor etter produkta vi lagar, blir ikkje borte, men blir ein del av det geologiske kretsløpet.»

Vebjørg Hagene Thoe (Stamsund), viser verket Det aller helligste. Inspirert av jødenes tabernakel og muslimenes Kaba i Mekka har hun laget et hellig rom som publikum kan gå inn i. Forhenget er vevd etter instrukser fra bibelen, men med symboler fra islam, hinduisme, buddhisme og sjamanisme. Veggene rundt består av foto på silke og inne ligger religiøse/filosofiske bøker sammen med kunstnerens egne notater fra ungdommen. Som misjonærbarn vokste hun opp med troen på den ene rette veg, men nå forsvarer hun toleranse og forkaster all volden i religionene. Hun inviterer til dialog om livssyn – og søker ennå etter noe hellig. Samtidskunstner Trygve Luktvasslimo står bak lydverket til installasjonen, et allment bønnerop.