DÁIDDABARGGUT ​– DÁIDDABARGGUS EALLIT
KUNST SOM ARBEID – KUNST SOM BEGRUNNELSE FOR Å LEVE
ELLE-HÁNSA / KEVISELIE / HANS RAGNAR MATHISEN

Alta Kunstforening ønsker hjertelig velkommen til utstilling av og med kunstner og kartograf Elle-Hánsa / Keviselie / Hans Ragnar Mathisen. Mathisen er kanskje mest kjent for sine kart over Sápmi, og mange finnmarkinger har vokst opp med hans kunst hengende hjemme.

Utstillinga åpnet den 4. februar med joik av Isak Samuel Hætta, i tillegg holdt forfatter og kunstner Susanne Hætta den offisielle åpningstalen. LES TALEN HER Hun har blant annet skrevet historien om Masi-gruppen, der Elle-Hánsa/Hans Ragnar var en av initiativtakerne og et aktivt medlem. Susanne Hætta: Mázejoavku – Indigenous Collectivity and Art (2020) på forlaget DAT.

OM KUNSTNEREN
Elle-Hánsa / Keviselie / Hans Ragnar Mathisen er født i 1945 i Ahkkanjarga/Narvik under evakueringen av Nord-Troms og Finnmark. Han har sine røtter fra Searvegieddi i Deanudat/Vestertana og er bosatt i Tromsø. Mathisen er utdannet ved Statens Håndverk og Kunstindustriskole og Statens Kunstakademi, og var en av de første samiske kunstnere som stilte ut ved Høstutstillingen. Han har siden studietiden vært aktiv med å fremme samiske interesser. Han har arbeidet med innsamling av data som for eksempel samiske stedsnavn og med dokumentasjon av runebommer, for så å bearbeide dette videre til kunst. Den svært produktive kunstneren står bak utallige grafiske blad, offset-trykk av kart, malerier og installasjoner. Han har blitt innkjøpt av blant annet Nordisk Ministerråd, København og Samisk Kulturråd, Troms fylkeskommune og Sametinget.

​Mathisen har fått mange utmerkelser. I 2022 mottok han Den Kongelige St. Olavs Orden for sitt virke som kunstner og for sitt arbeid for urfolks rettigheter. Samme år ble han også utnevnt til æresdoktor ved UiT - Norges Arktiske Universitet. I 2021 ble han tildelt John Savio-prisen fra Bildende Kunstneres Hjelpefond og i 2015 ble han utnevnt til æreskunstner av Sámi allaskuvla/Samisk høgskole

​Det er mange år siden kunstinteresserte i Alta sist hadde glede av å se verker av Elle-Hánsa på utstilling, og Alta Kunstforening er glade for å endelig kunne vise hans kunst til publikum.

Utstillingen er støttet av Sámediggi og Kulturrådet Norsk Kulturfond.